ព័ត៌មានទាន់ហេតុការណ៍៖

ប្រវត្តិ អ្នកតា ពុំ-សែន (តពីម្សិលមិញ)

ចែករំលែក៖

និយាយ​ពី​យាយ​សែន ប្រពន្ធ​តា​ពុំ ដែល​មាន​ទី​លំនៅ​ៗ ក្បែរ​ខ្ទម​រូប​នោះ យាយ​សែន​មាន​ជំងឺ​ហើម​អស់​ទាំង​ខ្លួន ចំនួន​ជា​ង ១​ឆ្នាំ​មក​ហើយ រក​គ្រូ​មើល​ពុំ​ជា​សោះ បាន​ឮ​អ្នក​ស្រុក​ជិត​ខាង នាំ​គ្នា​ឈូឆរ​មក​បន់​ស្រន់ គោរព​បូជា​រូប​នោះ យ៉ាង​គគ្រឹក​គគ្រេង​ដូច្នោះ គាត់​ក៏​ប្រើ​ប្ដី​គាត់ ឲ្យ​ទៅ​សុំ​ទឹក​អប់​ពី​រូប​នោះ​មក​ល្បង​មើល ។ លុះ​ប្ដី​យក​ទឹក​អប់​បាន​មក​ហើយ គាត់​ក៏​សួរ​ប្ដី​ថា ទឹក​អប់​នេះ​នឹង​ធ្វើ​ដូចម្ដេច​ខ្លះ ប្តីប្រាប់ថា: លោក​តា​ឲ្យ​ផឹក​ផង​លាប​ខ្លួន​ប្រាណ​ផង ។ ចាប់​តាំង​ពី​ថ្ងៃ​ដែល​គាត់​បាន​ព្យាបាល​រោគ​ដោយ​ទឹក​អប់​នោះ​មក រោគ​ក៏​កាន់​តែ​ស្រាក​ស្រាន្ត បាន​ស្រួល​បន្តិច​ម្ដង​ៗ ត្រឹម​តែ​៨​ថ្ងៃ​ប៉ុណ្ណោះ ក៏​បាន​ជា​សះ​ស្បើយ ហើយ​ឲ្យ​ហើយឲ្យប្ដីនាំគាត់ទៅខ្ទមអ្នកតា។ ទៅ​ដល់​ហើយ គាត់​ថ្វាយ​បង្គំ​រូប​នោះ ក៏​ស្រាប់​តែ​គាត់​ក្រញែង​ខ្លួន​ដូច​ជា​រូប​អារក្ស​ដែល​ខ្មោច​កំពុង​ចូល ស្រែក​ច្រៀង​ជា​បទ​ភ្លេង​ទស​បារមី នាំ​តា​ដើរ​ប្រទក្សិណ​រូប​នោះ រួច​និយាយ​ថា : អ្នក​ឯង​មិន​ស្គាល់​យាយ​ទេ​ឬ? ប្ដី​ឆ្លើយ​ថា : មិន​ស្គាល់​លោក​យាយ​ទេ ចុះ​លោក​យាយ​ឈ្មោះ​អ្វី​ទៅ? ហេតុ​ដូចម្ដេច​បាន​ជា​មក​នៅ​ក្រោម​ពោធិ​នេះ? តើ​អ្នក​ណា​យក​រូប​មក​ទុក​ដូច្នេះ? យាយ​សែន​ខ្មោច​ចូល​ក៏​ប្រាប់​ទៅ​វិញ​ថា: “យើង​នេះ​ឈ្មោះ​ទេពធីតា​រក្សា​មនុស្ស​លោក ដែល​ថា​អ្នក​ណា​យក​មក​នៅ​ក្រោម​ដើម​ពិធី​នេះ យើង​ឥត​ដឹង​ទេ ព្រោះ​យើង​តែង​តែ​ចុះ​មក​ជួយ​ស្រោច​ស្រង់​មនុស្ស​លោក​ជានិច្ច មិន​មែន​ស្ថិត​នៅ​ក្រោម​ពោធិ​នេះ​ទេ ឥឡូវ​ដែល​យើង​មក​ចូល​រូប​យាយ​សែន​នេះ ក៏​ដើម្បី​ជួយ​ស្រោច​ស្រង់​សង្គ្រោះ​មនុស្ស​ក្នុង​ស្រុក​នេះ ឲ្យ​បាន​សុខ​សប្បាយ​ទាំង​អស់​គ្នា បើ​អ្នក​ឯង​ចង់​បាន​ឲ្យ​ភូមិ​នេះ​ថ្កុំថ្កើង​រុង​រឿង នោះ​ត្រូវ​ធ្វើ​តាម​បង្គាប់​យើង​ដូច​ត​ទៅ​នេះ : របៀប : កាល​បើ​យាយ​សែន​ថ្លែង​ប្រាប់​រួច​ហើយ តា ពុំ ក៏​ធ្វើ​តាម​បង្គាប់​គឺ ឲ្យ​ធ្វើ​ស្លា​ធម៌ ១​គូ ទឹក​អប់​១​គូ បាយ​សី ១​គូ លាជ​បារី ផ្កា ១​គូ​ៗ ទៀន ៥ ធូប ៥ ធ្វើ​រួច​ហើយ ឲ្យ​លេង​ភ្លេង​ខ្មែរ បញ្ជាន់​រូប​យាយ​សែន​ថែម​ទៀត ។

អំពី​ពិធី​បន់​ស្រន់ : ការ​បន់​ស្រន់​តាំង​ពី​ដើម​រៀង​ៗ មក​យ៉ាង​ណា ឥឡូវ​នេះ​ក៏​នៅ​មាន​ដូច្នោះ​ដែរ គឺ​ថា: កាល​បើ​មាន​ជំងឺ​អ្វី​កើត​ឡើង​ក្ដី ឬ​គេ​ប្រាថ្នា​អ្វី​ក្ដី ដូច​ជា​ប្រាថ្នា​ធ្វើ​ស្រែ​ចម្ការ​បាន​ផល​ល្អ​ជា​ដើម គេ​តែង​ទៅ​បន់​ស្រន់​សុំ​ទឹក​អប់ ហើយ​បួង​សួង​តាម​បំណង​ដែល​គេ​ប្រាថ្នា ។ អំពី​សែន​ថ្វាយ គ្រឿង​តង្វាយ​នោះ​គឺ លេង​ភ្លេង​និង​កាច់​ផ្កា​ថ្វាយ ។ សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ គេ​ច្រើន​ថ្វាយ​មាន់​ប្រជល់ ១​គូ ជួន​ណា​គេ​បន់​ធ្វើ​បុណ្យ​ថ្វាយ លុះ​ដល់​យាយ​សែន​នោះ​ស្លាប់​ទៅ ក៏​ចូល​រូប​ដទៃ​ជា​ច្រើន​តំណ រហូត​មក​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ តែ​ទោះ​បី​ចូល​រូប​យាយ​ណា​ក៏​ដោយ ក៏​គេ​នៅ​តែ​ហៅ​ថា​យាយ​សែន​ៗ តាម​ឈ្មោះ​យាយ​ដែល​ចូល​រូប​ពី​ដើម​ដំបូង​នោះ​ដែរ ។ អំពី​បន់​លេង​ភ្លេង ពិធី​បញ្ជាន់​យាយ​សែន​នោះ មាន​របៀប​បន់​ស្រន់​សែន​ថ្វាយ ដូច​រៀប​រាប់​ខាង​លើ​សព្វ​គ្រប់​អស់​ហើយ ឯ​ភ្លេង​តែ​មួយ​គឺ ភ្លេង​ទស​បារមី​មាន​ទំនុក​ច្រៀង​ថា ៖

សូម​ថ្វាយ​បង្គំ សម្ដេច​បារមី

មាន​រិទ្ធិ​ក្រាស​ក្រៃ អំណាច​ជាក់​ស្ដែង ។មិន​ដឹង​ទេ​ឬ? ឈ្មោះ​ទេព​ធីតាចុះ​មក​រក្សា មនុស្ស​លោក​សព្វ​ថ្ងៃ ។

អញ្ជើញ​គ្រូ​តូច អញ្ជើញ​គ្រូ​ធំ

ស្ថិត​នៅ​លើ​កំពូល​ភ្នំ ចុះ​មក​ស្ថាន​អាយ ។

នាង​ស្រី​សែន​ស្រណោះ អណ្ដាត​ជា​ភ្លើងគ្រលួច​ឆេះ​ឡើង បង្ក្រាប​បិសាច ។

រឿង​រ៉ាវ​ទាំង​នេះ​ត្រូវបាន គេ​និយាយ​ត​ៗ​គ្នា​មក​ជា​យូរ​អង្វែង​ឆ្នាំ​ហើយ ។ លោកគ្រូូ ម៉ៅ រឹត វត្ត​សូសែន ឃុំ សូសែន ស្រុក​ព្រៃ​ឈរ ខេត្តកំពង់ចាម ជា​អ្នក​ដឹង​រឿង​ទាំង​នេះ ៕(ចប់ដោយបរិបូណ៌)

ស្រាវជ្រាវដកស្រង់ពីសៀវភៅប្រជុំរឿងព្រេងខ្មែរដោយ÷ចៅតាជេត

សូុមរង់ចាំអានប្រវត្តិនិងទំនៀុមខ្មែរជាច្រើនទៀតនៅថ្ងៃស្អែក


ចែករំលែក៖